I Do Not Wish

  • screen-15.13.4927.09.2017screen-15.13.4927.09.2017

Utställning Category: utställningar

  • Beskrivning

    Iris Eichenberg
    I Do Not Wish

    24 smyckekonstnärer från Argentina, Colombia and Chile
    Curerad av Jimena Rios
    True Is What Has Been

    Efter examen från Gerrit Rietveld Academy i Amsterdam 1994, har Iris Eichenberg arbetat som konstnär, curator och medarrangör av olika konst relaterade aktiviteter. Hon började undervisa vid Gerrit Rietveldakademin 1996, där hon var ledande för Jewelry Department 2000-2007. Sedan 2006 har hon varit Artist in Residence och professor vid Cranbrook Academy of Art i Michigan, USA. Iris Eichenberg ställer ut regelbundet, är inbjuden att föreläsa, vara gästkritiker och hålla workshops runt om i världen. I sin andra separat utställning I Do Not Wish på PLATINA, visar hon arbeten som gjorts efter flera arbetsresor till Sydamerika.

    Jimena Ríos växte upp i Mendoza, Argentina och bor förnärvarande i Buenos Aires. Hon studerade smycken på Escola Massana i Barcelona, Spanien och Alchimia Contemporary Jewelry School i Florens, Italien. Hon fortsatte sin utbildning genom workshops ledda av erkända smyckekonstnärer och på så träffade hon Iris Eichenberg.
    2013 grundade hon Taller Eloi i Buenos Aires, Argentina där hon undervisar och organisera kurser. Hon föreläser om smyckekonstens historiaoch anordnar seminarier i Argentina och utomlands. Nu kommer hon till Stockholm som curator för utställningen True Is What Has Beenmed 24 smyckekonstnärer från Argentina, Colombia och Chile.

    Iris Eichenberg och Jimena Rios vägar har korsats och de har speciellt mötts i det gemensamma intresset för ex-votos: föremål vars syfte är att förmedla längtan eller begär. Ex-votos är tillverkade artefakter som medlar mellan två världar, ofta placerade i kyrkor eller kapell för att söka nåd eller visa ren tacksamhet.
    Som curator för utställningen förklarar Jimena Rios:
    – Bakom en traditionell ex-voto finns en röst som vill be hörd av en gudomlighet, ett föremål som visar på tacksamhet. Det kan vara en offergåva tillverkat av en silversmed för att tillbedja mirakel. I detta fall kommer ”de nya ex-votos” inte att placeras i någon kyrka. De har heller inte gjorts för att be om tjänst av ett helgon, men de konstnärer som deltagit i detta projekt har inspirerats av processen att vara mellanhand mellan hängivenhet och mottagare.

    Smyckekonst kan ses som ett medium för att starta dialog. Precis som med traditionella ex-votos börjar dialogen i utställningen med konstnärerna som uttrycker tacksamhet och publikens mottagande av objekten. Längtan till det väsentliga gör objekten rika och symbolik utgör länk mellan två världar.

    Iris Eichenberg har sina rötter i protestantismen. Hon beskriver sig själv som en besökare till den katolska traditionen och kommenterar den gemensamma utställningen:
    – Som besökare i andra länder och kulturer tar jag, jag insuper och inspireras, jag köper saker som jag tar hem. I det här avseendet vill jag inte rusa iväg med meddelandet själv och lämna budbäraren bakom mig. Därför denna form för utställningen. Ex-votos har en unik förmåga att kommunicera eftersom de står för universell längtan efter förändring och förbättring. Tacksamhet och kärlek är svårt att förmedla och jag beundrar dessa föremål starkt då de har gjorts av just nödvändigheten av görandet och därigenom extremt laddade.

  • Photos
  • Hitta hit

    No Records Found

    Sorry, no records were found. Please adjust your search criteria and try again.

    Google Map Not Loaded

    Sorry, unable to load Google Maps API.